Hvis du som indehaver af en enkeltmandsvirksomhed har behov for inspiration og daglig sparring med ligesindende, kan det godt være trist at arbejde hjemme fra stuen. Til gengæld er det heller ikke alle soloselvstændige, som har mod på at leje en hel kontorsuite til eget brug. 

For det første kan det være dyrt at skulle leje sig frem til de rette kontorlokaler – især i Aarhus, som er Danmarks næststørste by, hvorfor kvadratmeterprisen på erhvervslejemål kan være temmelig høj. Og for det andet virker det måske omsonst for en enkelt person at leje et helt kontor. 

Men dette betyder ikke, at du skal give køb på drømmen om at have et rigtigt kontor og et fællesskab med andre. Du kan nemlig altid vælge at tilslutte dig et såkaldt kontorfællesskab.

  1. Hvad er et kontorfællesskab?

Et kontorfællesskab er en form for kontorhotel, hvor mange virksomheder deles om pladsen. I modsætning til et domicil, hvor hver enkelt virksomhed har sin egen selvstændige kontorsuite, vil du på et kontorhotel med kontorfællesskab finde mange flere fælles faciliteter. 

Især de nyere kontorfællesskaber er som skabt til enkeltmandsvirksomheden. Her finder du alle typer kontorpladser, både i aflukkede lokaler og i større åbne kontormiljøer. I det følgende kan du få en guidet virtuel tour rundt i et af de aarhusianske kontorfællesskaber, og se hvad et sådant kan tilbyde.

  1. Kontorpladsen – mange muligheder for placering 

De fleste kontorfællesskaber tilbyder fleksible løsninger, hvor du har flere muligheder for at vælge at sidde hvor du har lyst. Nogle dage har du måske behov for at arbejde i fred og ro – og så kan du fortrække til et aflukket eller afskærmet lokale. Og andre dage kan du vælge at sidde i det åbne kontorlandskab, hvor der er liv omkring dig.

  1. De fælles services og faciliteter

Den helt store fordel ved kontorfællesskaber, når det handler om den praktiske og økonomiske side af sagen, er der fra centralt hold tages hånd om de services, der er behov for. Dette betyder blandt andet, at udlejer forestår rengøring og vedligeholdelse af kontorhotellets lokaler og fælles områder.

Derudover deles alle om faciliteter så som toiletter, tekøkkener og mødelokaler. I nogle kontorfællesskaber forefindes endog en kantine, hvor lejere kan indgå i en fælles frokostordning. Kantinen varetager endvidere forplejning i forbindelse med møder i kontorfællesskabets mødelokaler – og i mange tilfælde kan den travle iværksætter bestille take away aftensmad fra samme kantine.

  1. Receptionen – kontorfællesskabets bankende hjerte

En anden stor praktisk fordel ved at leje sig ind i et kontorfællesskab er, at man får mulighed for at benytte sig af en professionel reception. Dette kan være til stor nytte i forbindelse med modtagelse af gæster til virksomheden, booking af mødelokaler eller parkeringspladser, modtagelse af post til firmaet og meget andet. 

Kort sagt vil du som lejer i et kontorfællesskab få alle de fordele, der følger med at have et kontor – til en meget lavere pris end hvis du skulle ud og leje selvstændige kontorlokaler!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *